woensdag 9 juli 2014

RECENSIE | Ik - Margaretha van Andel

Toen hij vijftien was, nam Daniël op een avond de autosleutels van zijn vader om te gaan joyriden. Nu zit hij al drie jaar in een rolstoel, verlamd voor de rest van zijn leven. Tenminste dat is wat hij denkt. Tot hij ontdekt dat een groep wetenschappers bezig is met een bijzonder experiment met parallelle werelden. Iedere keer dat je een belangrijke beslissing moet nemen in je leven, splitst je leven. De ene ik gaat door op het gekozen pad, een andere versie leeft het leven dat je geleid zou hebben als je een andere keuze gemaakt zou hebben. Samen met zijn beste vriend Jeen krijgt Daniël de groep wetenschappers zover dat ze hem van plaats laten wisselen met de Daniël die niet in zijn vaders auto stapte én dus niet verlamd is. Hij komt erachter dat het leven van die andere Daniël er heel anders uitziet dan dat van hem.

Dit boek staat in onze bib gesorteerd onder "sci-fi" en laat dat nu net een genre zijn dat ik standaard skip. Maar ik las zo'n positieve recensies over dit boek dat ik het toch mee naar huis nam, en het is me zeker niet tegengevallen. Meer nog, ik las het in één ruk uit!

De parallelle werelden die centraal staan in het boek worden extra onderstreept door de parallel lopende hoofdstukken. Afwisselend krijg je een hoofdstuk over Daniël in de parallelle wereld en een hoofdstuk over hoe het zover gekomen is. Als hoofdstukken zo'n duidelijke scheiding hebben, vind ik de ene reeks vaak interessanter dan de andere, maar dat was hier niet het geval. De auteur laat beide werelden even sterk uit de verf komen en de personages zijn heel goed uitgewerkt.

Door de korte hoofdstukken zit er veel vaart in het boek en lees je het zo uit. Het einde is origineel, spannend en vooral erg verrassend. Ik heb het laatste hoofdstuk dan ook drie keer gelezen, zo briljant vond ik het.

Verder zet dit boek je serieus aan het denken over jezelf en over de keuzes die je in je leven gemaakt hebt. Hoe zou mijn leven eruit zien als ik dit of dat (niet) had gedaan? En word je identiteit bepaald door de keuzes die je maakt, of zitten bepaalde eigenschappen sowieso in je, wat je ook doet? Vragen die me nog lang bezighielden nadat ik de laatste pagina omsloeg.

Je merkt het, ik ben enthousiast over mijn genre-uitstap. Een spannend, mooi vormgegeven boek, dat je aan het denken zet en ook nog eens een knaller van een einde heeft - die combinatie doet het goed in eender welk genre!

««««

Ik
Margaretha van Andel