dinsdag 11 februari 2014

RECENSIE | Ooit zal ik je weer zien - Ellen Lina

Hoe moet je verder gaan met leven, wanneer je zoiets afschuwelijks hebt meegemaakt dat het schuldgevoel bijna ondraaglijk is? Wanneer je jeugdliefde daardoor zodanig is veranderd, dat een toekomst samen onmogelijk lijkt? Wanneer je eigenlijk het liefst helemaal niet meer had geleefd? De achtentwintigjarige Julia van Doorn heeft niks meer op de rit, en haar verloofde Sean al helemaal niet. Een alcoholverslaving en huiselijk geweld drijven de twee in rap tempo uit elkaar. Het tij lijkt te keren wanneer Julia de integere Ryan ontmoet, al heeft ze wel het idee dat ze hem ergens van kent. Sean zakt ondertussen steeds verder af en wanneer hij in de gaten krijgt dat Julia en Ryan contact hebben, komt uiteindelijk het onmogelijke bovendrijven. Het stelt Julia voor een keerpunt in haar leven, maar is ze er aan toe om haar verleden los te laten? Volg Julia in haar zoektocht naar nieuw geluk, zelfstandigheid en de warmte van een familie. Maakt ze de juiste keuzes, volgt ze haar hart? Eén ding is in ieder geval zeker, oude liefde roest niet. Nooit.

Ooit zal ik je weer zien

Bijna vanaf de eerste bladzijde van dit boek is duidelijk dat Julia en Sean samen iets hebben meegemaakt wat de toekomst van hun relatie danig in de weg staat, iets waardoor Sean zo veranderd is dat hij Julia letterlijk van zich wegjaagt. Wat dat "iets" dan juist is, houdt de auteur heel lang verborgen en toen de waarheid eindelijk uitkwam, overtrof ze al mijn voorspellingen. Want voorspelbaar is dit boek allerminst. De verhaallijn is origineel, goed uitgewerkt en behandelt zowat alle emoties die kunnen voorkomen in een mensenleven.

Ooit zal ik je weer zien is niet alleen een heerlijk romantisch wegdroomboek. Het gaat ook over familiebanden, (moeilijke) relaties, verlies en verdriet en hoe dat weer te boven komen. Door de korte, flitsende zinnen raas je door het boek heen en van in het begin word je meegenomen Julia's leven tot haar gevoelens uiteindelijk bijna de jouwe worden. Ellen Lina heeft een heerlijke, vlotte schrijfstijl die er voor zorgt dat je dit boek in één ruk zou willen uitlezen. Wat ik dan ook gedaan heb. Ik heb af en toe zelfs een traantje moeten wegpinken en heb mijn e-reader uiteindelijk met een diepe zucht uitgezet. Wat een heerlijk boek!

««««½

Ooit zal ik je weer zien
Ellen Lina