maandag 23 juli 2012

RECENSIE | Offerande - Sharon Bolton


Een Shetlandse legende vertelt over de Kunal Trows: een mannenvolk dat zwangere vrouwen en baby's steelt en wisselkinderen achterlaat. Negen dagen na de geboorte van een zoon sterft de ontvoerde moeder. De zoons bezitten speciale gaven en hebben macht over andere mensen. Maar dat zijn maar mythen… Toch? 

Tora Guthrie is net op de Shetlandeilanden komen wonen. Op een dag vindt ze in haar tuin een gemummificeerd lijk. Het hart is eruit gerukt en in de rug zijn runen gekerfd. Alles wijst op een rituele moord. Als verloskundige kan Tora zien dat het slachtoffer zwanger is geweest. Wat is er met de baby gebeurd? Samen met rechercheur Dana Tulloch probeert Tora aan de hand van een gevonden ring de identiteit van het slachtoffer te achterhalen. Dat blijkt niet eenvoudig te zijn. Tot haar ontsteltenis ontdekt Tora dat de Shetlandeilanden helemaal niet zo veilig zijn als gezegd wordt. En dat hun bewoners afschuwelijke wanpraktijken te verbergen hebben die terug te voeren zijn op de legende van de Kunal Trows...
Nadat ik Sharon Bolton's Bloedschande las (recensie vind je hier) moest en zou ik haar andere boeken ook lezen. Toen ik in de bib was, stond alleen nog maar Offerande, haar debuut, in de rekken.

Als je helemaal van je sokken geblazen wordt door het eerste boek dat je van een auteur leest, dan schept dat natuurlijk hoge verwachtingen voor alle andere boeken. Helaas worden die in dit geval niet helemaal ingelost. Ik vond het zeker een spannend boek, maar niet zo ijzingwekkend als Bloedschande. Het verhaal zit wel goed in elkaar en de spanning wordt gaandeweg opgedreven, waarbij het naar mijn gevoel ergens net voorbij de helft wat stilvalt om dan weer op te flakkeren naar het einde toe. Het laatste deel van het boek is wél bloedstollend!

Ik ben ondertussen fan van Sharon Bolton en haar andere boeken staan zeker nog op mijn leeslijstje!


«««½

Offerande
Originele titel: Sacrifice
S.J. Bolton
ISBN: 9789022995174
Aantal pagina's: 370
Uitgeverij: A.W. Bruna (2009)

2 opmerkingen:

  1. Ik ben zelf erg benieuwd naar bloedschande, binnenkort maar eens naar de bieb.
    Jammer dat deze tegen viel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja is inderdaad een beetje jammer. Gaat wel vaker zo als verschillende boeken van dezelfde auteur leest. Je legt de lat steeds hoger en dan zit er al eens een tegenvallertje tussen. Haar nieuwste Zielsgeheim is de volgende op mijn lijstje!

      Verwijderen