donderdag 18 oktober 2012

RECENSIE | Heerlijk Oneerlijk - Dan Ariely

Het wetenschappelijke bewijs liegt er niet om: eerlijke mensen bestaan niet. Hóé eerlijk we zijn blijkt sterk afhankelijk van invloeden van buitenaf. De structuur van een organisatie, de opmaak van een formulier, of we alleen zijn, of we net een moeilijke rekensom hebben opgelost, hoe goed we de nacht ervoor hebben geslapen en zelfs de kleding die we aanhebben: het zijn allemaal factoren die ons eerlijker of juist oneerlijker maken.

In 'Heerlijk Oneerlijk' laat Dan Ariely overtuigend zien dat hogere straffen en strengere controles niet het beoogde effect hebben en introduceert hij betere handvatten voor eerlijk gedrag. Zijn pakkende anekdotes en tegen-intuïtieve inzichten geven een onweerstaanbaar leuk kijkje achter de schermen van de menselijke komedie.

Heerlijk Oneerlijk is de nieuwste telg van Maven Publishing, een uitgeverij die gespecialiseerd is in publicaties over menselijk gedrag. Eerder las ik al Het Winnaareffect en daar was ik best enthousiast over. Wat ik vooral leuk vind aan Maven Publishing is dat ze wetenschappelijke onderwerpen zo weten te brengen dat ook een leek er een volledig boek over kan en wil lezen.

Het boek geeft een boeiende kijk op waarom mensen liegen en frauderen, in die mate zelfs dat ze zelf gaan geloven in hun leugens. Nog meer dan bij Het Winnaareffect had ik heel vaak een gevoel van herkenning tijdens het lezen. Ik vind mezelf helemaal geen leugenaar of een oneerlijk vrouwmens, maar die kleine kantjes (die volstrekt menselijk zijn) spelen mij ook soms parten.

Dit boek gaat over mij, maar ook over jou! Hoe ver ga jij om ergens je voordeel uit te halen? Vertel jij wel eens leugens die je (bijna) zelf gelooft? Stel jezelf eerst een keer deze vragen en lees dan dit boek. Het resultaat zal zeer verhelderend zijn - zelfs voor eerlijke mensen!

«««½

Heerlijk Oneerlijk - Hoe we allemaal liegen, met name tegen onszelf.
Originele titel: The (honest) truth about dishonesty: How we lie to everyone - Especially ourselves.