zondag 6 januari 2013

TAG | Kinderboekentag


Op Craving Pages kwam ik een paar weken geleden deze nostalgische tag tegen: de Kinderboekentag. Vandaag deel ik met jullie mijn kinderboekenherinneringen!


Uit welke boeken werd je als kind het liefst voorgelezen?
Ik was als kind vaak ziek en moest iedere dag een paar keer aërosollen. Om die tijd een beetje leuker maken las mijn papa mij altijd voor. Pluk van de Petteflet was mijn absolute favoriet, maar ook sprookjes en Pingu deden het goed.


Wat waren je favoriete boeken toen je oud genoeg was om zelf te lezen?
In de klas lazen we meestal Pinkeltje-boeken, van de bib haalde ik boeken van de bekende jeugdauteurs zoals Patrick Lagrou, Jan Terlouw, Thea Beckman én van Henri Van Daele. Deze laatste vond ik geweldig en ik hem ooit zelfs fanmail en ik kreeg nog antwoord terug ook! In 2010 is Henri Van Daele overleden, maar zijn brief bewaar ik nog altijd.
Mijn meest favoriete jeugdboek was De Duinheks (artikel hierover lees je hier). Ik heb het echt talloze keren gelezen en ook al valt het bijna uit elkaar, ik zal het nooit wegdoen.


Wat is je favoriete boekenreeks uit je kindertijd?
Ik heb alle boeken van Pingu! Toen ik wat ouder was, heb ik een paar keer de reeks Overleven in de wildernis van Gary Paulsen gelezen. Over een tienerjongen die met een klein vliegtuigje neerstort in de bossen daar moet zien te overleven.    




Heb je speciale herinneringen aan de boeken uit die tijd?
Als ik een boek heel goed vond dan las mijn papa ook vaak hetzelfde boek en daar konden we dan fijn over discussiëren. (Doen we nu nog altijd trouwens!) Ook alle boeken waar ik ooit uit voorgelezen ben of die ik ooit cadeau heb gekregen bewaar ik nog altijd, samen met de mooie herinneringen.

Welk personage uit je kinderboeken is je favoriet?
Ik vond alle personages uit Pluk van de Petteflet geweldig! Aagje, Mevrouw Helderder, de Stampertjes, Dikke Dollie, de Heen- en weerwolf, de Krullevaar, en niet te vergeten Zaza, de kakkerlak van Pluk. 

Heb je je wel eens verkleed als een personage uit een van je kinderboeken?
Niet dat ik me kan herinneren, nee.

Zijn er verfilmingen gemaakt van de boeken die je las als kind? Wat vind je van de filmversie?
Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman is verfilmd ondertussen, maar ik vond het boek veel beter. Het viel mij vooral tegen dat de film Engels gesproken is. Ook Oorlogswinter van Jan Terlouw is verfilmd, van die verfilming ben ik wel fan.

Heb je de boeken die je als kind las ook wel eens gelezen als tiener/volwassene?
De Duinheks heb ik later nog wel eens opnieuw gelezen. Ik ben nu op zoek naar de boeken van Gary Paulsen om ze nog eens opnieuw te kunnen lezen. Ook de verhaaltjes van Pluk en Jip & Janneke vind ik nog altijd leuk om te lezen.


Wat was jouw favoriete kinderboek?


Tot de volgende keer!
Annelies

4 opmerkingen:

  1. Leuk zeg! Veel boeken die je noemt ken ik niet. Mijn favoriet was Matilda van R. Dahl.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hadden ook een voorleesboek van Guus Kuijer thuis, dat was erg leuk. En later las ik ook veel boeken van uitgeverij Lemniscaat (Thea Beckman, Jan Terlouw, Evert Hartman).
    Een paar jaar geleden las ik 'De brief voor de koning' van Tonke Dragt. Dat boek had ik als kind ook zeker mooi gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je de tag hebt overgenomen. Pingu boekjes las ik ook erg veel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had een hele stapel van die kleine vierkante pixi-boekjes! En verder springen gelijk 'het boek van Jan Willem' en 'Sproetjes verjaardag' in mijn geheugen. Dat vond ik echt leuke boeken!

    BeantwoordenVerwijderen