zondag 30 maart 2014

RECENSIE | De Kindertrein - Christina Baker Kline

De 17-jarige Molly heeft het niet gemakkelijk gehad in haar jonge leven. Haar vader, een Penobscot-indiaan kwam om bij een auto-ongeluk toen ze nog klein was. Later werd ze bij haar verslaafde moeder weggehaald om daarna van het ene naar het andere pleeggezin te verhuizen. Ook bij Dina en Ralph, haar huidige pleegouders, loopt niet alles van een leien dakje. Als Molly na een poging een exemplaar van Jane Eyre te stelen uit de bib vijftig uur gemeenschapsdienst opgelegd krijgt als alternatief voor een verblijf in de jeugdgevangenis, komt ze via haar vriendje Jack, bij de 91-jarige weduwe Viviane Daly terecht. Deze biedt haar de kans haar gemeenschapsdienst bij haar op zolder te voltooien, in een poging de rommel daar weer op orde te krijgen. Molly en Viviane duiken samen in dozen vol met aandenkens aan Vivianes lange en woelige leven. Een leven en vooral een lot, zo lijkt het, dat begon in Ierland, haar per boot naar New York bracht, vervolgens wees maakte en per trein naar Minnesota leidde in de hoop daar door een liefdevol gezin geadopteerd te worden.

Ik verwachtte heel veel van De Kindertrein. Stiekem hoopte ik vooral op een boek in de lijn van Kom naar huis van Julie Kibler, een ander boek van uitgeverij Artemis & Co dat ik vorige zomer las en waar ik zo van onder de indruk was dat ik het vijf sterren gaf. Dit boek is voor mij niet helemaal van hetzelfde kaliber, maar het komt danig in de buurt!

Vooral het thema van de wezentreinen boeide me en heeft me geraakt. Tussen 1854 en 1929 werden zo'n 250 000 (wees)kinderen aan de oostkust van de VS op een trein gezet richting het Midwesten. Eens daar aangekomen werden ze als op een veemarkt te kijk gezet voor mensen die op zoek waren naar een kind van hun gading, hetzij als een echte aanvulling van hun gezin, hetzij als goedkope werkkracht. Kinderen die bij het eerste station niet werden uitgekozen werden gewoon weer op de trein gezet en in het volgende station nog eens "aangeboden". (Meer info over de wezentreinen vind je o.a. hier en hier.)

Christine Baker Kline zet met Molly en Viviane twee heel geloofwaardige, charmante personages neer. Ik leefde van in het begin mee, vooral met de kleine Viviane die nergens gewenst lijkt te zijn. De andere personages zijn minder uitgewerkt, maar dragen wel stuk voor stuk hun steentje bij aan het verhaal. Hoofdstukken uit Vivianes verleden en het heden wisselen elkaar af en vullen elkaar perfect aan. Naast heel wat voorspelbare plotwendingen wist de auteur me ook te verrassen met enkele onverwachte gebeurtenissen.

De Kindertrein is in ieder geval een ontroerend en hartverwarmend verhaal over vriendschap, familiebanden, de zoektocht naar jezelf en naar een warme thuis.

««««½

De Kindertrein
Oorspronkelijke titel: Orphan train (Vertaling door Carolien Metaal)
Christina Baker Kline
Aantal pagina's: 300
ISBN 9789047204343
Uitgeverij Artemis & Co (maart 2014)

Met dank aan Artemis & Co voor het recensie-exemplaar.

1. Mooie recensie!! Het lijkt mij ook een prachtig boek, ik zag het 2 weken geleden bij de boekhandel liggen en ik twijfelde nog maar na het lezen van je recensie zet ik hem toch maar op mijn lijstje. Ik kende Kom naar huis van Julie Kibler ook nog niet, dus die gaat ook op mijn te lezen lijstje, dankjewel!

2. Deze komt ook zeker op mijn lijstje, het lijkt mij een heel goed boek met een ijzersterk verhaal.